Sneeuwpret en spoorchaos

Lekker weertje, he? Zes graden vorst overdag, dik pak sneeuw. Op naar een witte Kerst, gevolgd door een rood-met-zwart nieuwjaar :D

Maar lastig is het soms wel, vooral als je je een eind wilt of moet verpkaatsen. oals afgelopen dionderdag bijvoorbeeld. Van Tilburg naar Amsterdam ging nog, dat kostte me twee uur. ‘sAvonds terug echter kostte drie uur, en dan had ik nog geluk dat er weer een enkel treintje van Amsterdam naar Utrecht ging odat ik niet via Rotterdam hoefde, met gevaar van vastlopen in Breda en dan maar zien of een taxi te doen was…

Ik was natuurlijk de enige niet, en zo’n toestand leidt tot veel conversatie in stilstaande treinen. Rode draad ervan: ‘er valt een laagje sneeuw, en meteen ligt heel Nederland plat’. En inderdaad, je zou toch denken dat een modern spoorbedrijf een modaal pak sneeuw, dat ook nog keurig tijdig in de weersverwachting werd aangekondigd, wel aan zou kunnen.  Nee dus.

De spoorchaos van donderdag is dan ook niet te wijten aan die prachtige sneeuw op zichzelf. SP-kamerlid Emile Roemer zegt het: “Dit heeft niets met de sneeuwval te maken, maar met slecht spoorbeheeer door proRail. nergens in Europa ligt het hele treinverkeer op zijn kop bij twee centimeter sneeuw, alleen in Nederland.” Okay, hier en daar ligt tien centimeter, maar het punt blijft overeind.

Roemer noemt “achterstallig onderhoud” door Pro-Rail als oorzaak, en legt een verband met markt op het spoor. “ProRail heeft zelfs sneeuwschuivers van de hand gedaan omdat e geen treinen meer hadden waar ze op pasten.” En hij zegt: “Dit soort storingen is echt iets van de laatste jaren.” Die indruk heb ik zelf ook. Ik herinner me een sneeuwrijke koude week, de laatste week voor de kerstvakantie, in 1981. Ik studeerde toen in Utrecht en woonde in Arnhem, en reisde met de trein. Ik herinner me niets van opvallende vertraging. Waarom kon toen wel wat nu niet meer kan?

Is dit nu allemaal enkel gemopper van een SP-er, bijgevallen door een opstandig links webloggertje? Nee hoor. De NS zélf bevestigt feitelijk het gelijk van Roemer. “‘Chaos spoor grotendeels schuld van ProRail'”, zo stelt de NS volgens een bericht op Nieuws.nl. Cijfers: 51 procent van de storingen kwam door bevroren wissels en dergelijke, “tien procent van de problemen werden veroorzaakt door overige problemen die met de infrastructuur te maken hadden, stelt de NS”; 9 procent kwam door aanrijdingen, 15 procent door handelen van de NS zelf (verder niet toegelicht), voor 15 procent heeft de NS geen verklaring.

Natuurlijk heeft de NS er een zeker belang bij om de problemen vooral te wijten aan iets waar ze geen controle over heeft, namelijk het spoorwegnet zelf en de infrastructuur erom heen, en aan de verantwoordelijke daarvoor, ProRail. Ik wil best geloven dat ook fouten van de NS zelf – en dan denk ik aan onderlinge communicatie – in werkelijkheid een grotere rol gespeeld hebben. Zo mpest ik een beetje lachen toen ik hoorde dat de trein waar ik een tijdje in zat niet kon rijden omdat er nog een machinist gezocht werd. 

Maar hoe dat ook zij, een in onderdelen gesplitst spoorbedrijf dat op een koopje moet werken omdat er winst gemaakt hoort te worden is verantwoordelijk voor dit soort taferelen. Als ik de sneeuw was, en ik kreeg weer eens de schuld van alle narigheid, dan zou ik me diep beledigd voelen.

2 reacties op Sneeuwpret en spoorchaos

  1. casper zegt:

    Machinsten raken zoek omdat op tientallen treinen die stilstaan door bevroren wissels machinisten en conducteurs zitten die allang een andere trein hadden moeten bemannen. De klok tikt namelijk gewoon door, ook al zou Prorail dat liever anders zien.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 35 andere volgers

