Staking Boeing gedeeltelijk succes voor machinisten

Na een staking van 52 dagen hebben machinisten bij het vliegtuigconcern Boeing op 2 november het werk hervat. De leden van de machinistenvakbond IAM hebben gestemd over een akkoord tussen vakbond en bedrijf, en er met een meerderheid van 74 procent hun goedkeuring aan gehecht. Daarmee komt een eind aan één van de grotere stakingen in de VS in de afgelopen jaren.

Het ging de vakbond om hoger loon, zoals ik eerder schreef, maar ook om werkgelegenheid. Op dat laatste punt zegt de vakbond te hebben gewonnen: “De vakbond zegt dat meer dan 5000 banen nu beschermd zijn”, vertelt de BBC. MarkBlondin, onderhandelaar namens de vakbond: “Dit contract geeft de arbeiders bij Boeing de kans om mee te delen in het buitengewone succes dat het bedrijf de afgelopen paar jaar heeft geboekt.” Scott Parson, directeur van Boeing, zegt: “We zien ernaar uit dat we ons team weer bij elkaar hebben om het werk van het bouwen van vliegtuigen voor onze klanten te hervatten.”

Logisch dat de directie daar naar uitkijkt: de staking kostte het bedrijf naar schatting 100 miljoen dollar per dag, en speelde volgens het bedrijf een rol in de winstdaling van 38 procent die het bedrijf bekendmaakte. Het laat zien hoe hard arbeiders toe kunnen slaan, als ze hun macht gebruiken. Elke staker verloor 7000 dollar loon tijdens de staking – een serieus offer en een teken van de motivatie van de arbeiders.

Socialist Worker neemt het contract – vóórdat het  werd goedgekeurd door de vakbondsmeerderheid – nader onder de loep en zegt“in veel opzichten is deze overeenkomst een overwinning. Ze hield Boeing’s eisen voor concessies op het gebied van ziektenkosten tegen,  en handhaafde dezelfde uitkering als in het vorige contract. Het biedt een algemene loonsverhoging van 15 procent over de periode van het 4-jarige contract…” En het stelt paal en perk aan het uitbesteden van werk, het zogeheten ‘outsourcing’ – “het ene belangrijkste punt voor de machinisten”. Vandaar het behoud van banen.

Maar het artikel wijst erop dat, gezien de enorme winsten die Boeing keer op keer maakt, er meer in had gezeten. Het behaalde loon is nauwelijks meer dan wat Boeing bood, en dat geldt ook voor d de pensioenregeling. En het outsourcen wordt afgeremd maar niet helemaal gestopt.

Daarmee heeft de staking geleid tot een overwinning die kleiner was dan mogelijk. Kennelijk heeft de neiging van vakbondsleiders om in harmonie met de directie een oplossing te zoeken het gewonnen van de bereidheid om tot het uiterste te gaan. Maar – als is de zege aan de magere kant – het blijft een zege, en een opsteker voor arbeiders elders om met te zien hoe de machinisten bij Boeing met hun strijd toch verbeteringen binnen wisten te slepen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: