Terroristische moord op abortus-arts VS

Gisteren is in de Amerikaanse stad Wichita een terroristische aanslag gepleegd. Een beter woord is er niet voor de moord op George Tiller, arts, in de kerk waar hij de dienst bezocht. De vermoedelijke dader: Scott Roeder, een 51-jarige man wiens naam al eerder in verband gebracht is met voorbereidingen en oproepen tot dit soort geweld. “Tiller is de vierde abortus-verlener die neergschoten is door ‘pro-life’-extremisten sinds 1993”, zo voegt Nicole Colsen in de Socialist Worker (VS) er nog aan toe.

Tiller was een arts die abortussen pleegde, ook in een zeer laat stadium van de zwangerschap. Dat maakte hem omstreden. Sterker: dat maakte hem al eerder tot doelwit van geweld.  In 1986 al ontplofte er een bom bij zijn kliniek. In 1991 voerden duizenden tegenstanders van abortus actie bij de kliniek. In 1993 schoot een vrouw hem neer en bezorgde hem verwondingen aan de armen. Nog maar onlangs werd een strafzaak tegen hem – ingezet wegens 19 vermeende illegale abortussen – afgesloten met ontslag van rechtsvervolging.

Nu hebben de moorddadige tegenstanders van abortus dan eindelijk hun doel bereikt: Tiller is dood. Dat tenminste sommige van Tiller’s critici hem het allerslechtste toewensten, laat Chris Floyd zien: hij geeft citaten, met bronvermelding, van uitspraken van rechtse commentator Bill O’Reilly. Die noemde Tiller iemand die “babies executeert voor 5000 dollar per stuk”, en vergeleek zijn daden met “het soort van dingen dat gebeurde in “Mao’s China en Hitler’s Duitsland en Stalin’s Sovjetunie.” En hij zei: “we gaan Tiller stoppen.” Welnu, dat is nu gebeurd, en mensen als O’Reilly dragen mee verantwoordelijkheid, zo stelt Floyd in zijn snijdende meeslepende woordenstroom.

Floyd betoogt nog iets anders: het belang van het recht op abortus als zodanig. Het gaat in wezen om een revolutionair idee dat we met hand en tand moeten verdedigen: de controle, de volledige en exclusieve controle, van de vrouw op haar eigen seksualiteit en vruchtbaarheid. En hij citeert Arthur Silber, die uitlegt dat en waarom dat recht op abortus ongelimiteerd, tot aan het moment van geboorte, in handen van de vrouw hoort te liggen. Het is háár lichaam waarin de vrucht immers groeit.

Tegen het recht op abortus, óók op late abortus, richtte zich de moord op Tiller. Het is het soort van daad waarmee, doorgaans religieus geïnspireerde militante activisten niet alleen één abortus-arts uit de weg willen ruimen. Doel van dit soort geweld is vooral om anderen – zowel artsen en andere hulpverleners bij abortus, als vrouwen die abortus willen laten plegen – bang te maken, te intimideren. Het is, anders gezegd, een gewelddaad (moord) om  een politiek doel (een eind aan het recht op abortus) te bereiken.

Geweld tegen burgers met een politiek doel. Dat is een definitie van terrorisme. En die gaat hier op. Dat tegenstanders van abortus-rechten terreur ter hand nemen om hun zin te krijgen, laat zien hoe urgent de  noodzaak is om grootschalig en fel  voor dat recht op te komen.

Advertenties

One Response to Terroristische moord op abortus-arts VS

  1. Rick Gallagher schreef:

    Eens heb ik het boek “Death, Sex and Fertility – population regulation in preindustrial and developing societies” van M.Harris & E.Ross gekocht, een lezenswaardig boek van twee materialistische demografen. Graag zou ik hieruit een stuk citeren, aangezien het m.i. overtuigend uiteenzet waarom de aangehaalde Arthur Silber – wetenschappelijk gezien – volstrekte onzin uitkraamt.

    “The consequences of the decision to rear or not to rear an additional child at a particular moment in time has immediate significance for the whole range of production activities that underwrite individual and group standards of living … among hunter-gatherers rates of infanticide are responsive to fluctuations in resource availability”

    “The relationship of births and deaths tends to reflect a biocultural pressure to balance the costs and benefits of reproduction to individuals and groups, to minimize the former and maximize the latter. Regardless of whether this ‘logic’ is consciously perceived by individual participants, we may regard it as an aggregate or systemic property of a society’s mode of reproduction.”

    “A subtle gradation leads from the mobilization of resources in support of healthy births to indirect and direct abortion. Bearing in mind that intra-uterine death and abortion is ‘naturally’ high … in human females, it is clear that carrying a fetus to term is a process sensitive to varied environmental conditions. Full support of fetuses involves supplementing the diet of pregnant woman and reducing their work load. … apart from miscarriages associated with physiological or genetic abnormality, abortion may be induced indirectly by a wide range of factors, including heavy work and severe nutritional deprivation. This grades into direct abortion where such deprivation or work is avoidable or there is deliberate medical trauma … or chemical trauma, caused by the ingestion of toxic substances.”

    “Similar subtle gradations lead from the full support of infants to indirect and direct forms of infanticide. Full support of neonates involves nursing at well-nourished breasts, protection from extremes of temperature, and careful nurturant handling. Indirect infanticide begins with inadequate feeding, withholding of the breast, premature weaning, exposure to extremes of temperature, and careless and indifferent handling especially during illnesses. Direct infanticide involves more or less rapid starvation, dehydration, exposure to the elements, suffocation, and fatal blows to the head.”

    “Dickemann has extended this process even further to take into account that it is not only infants who are subject to homicide but children as well. Her suggestion that we rename the category of induced early deaths ‘feticide-infanticide-pedicide’ has considerable merit. It draws attention to the fact that the creation of a new human life does not occur with birth or the fertilization of an ovum by a sperm, but as a result of a continuous process that extends from sexual coupling to several years after birth, with the fate of the emergent individual entirely dependent on the activities of its social companions and guardians, at every point along the way.”

    “It is interesting to note in this regard that from the viewpoint of the participants … the socially sanctioned direct killing of an unwanted infant or child usually takes place before the victim achieves the status of having become human.”

    “the question when human life commences is usually defined culturally, rather than by parturition alone. Infanticide must often be regarded, not as killing, but as terminating a biosocial gestation process”

    “… separating the abstraction of ‘having’ children from the reality of rearing children … the notion that human life begins at conception, at birth or in infancy are all equally fallacious from a biosocial point of view. The rearing of a new human being is a continuous process which begins in sexual behavior and which continues long after birth in the nurturant behavior of those upon whom each new individual depends.”

    Uit het voorgaande demografische relaas kunnen we een aantal conclusies verbinden.

    1) Als Arthur Silber denkt met de geboorte te ontkomen aan subjectivisme in wetgeving dan slaat hij de plank volkomen mis; deze mijlpaal is namelijk net zo arbitrair. De intellectuele coherentie, waarvan hij bij anderen een gebrek constateert, bezit meneer zelf ook niet.

    2) Arthur Silber zou logisch gezien de inmiddels achterhaalde praktijk van peutermoord moeten willen rehabiliteren. Een kind kan immers tot ver na de geboorte niet overleven zonder de ‘produktieve activiteiten’ van een ouderlijk lichaam.

    3) Arthur Silber slaat de plank volkomen mis wanneer hij stelt dat een foetus alleen in het vrouwenlichaam existeert; het bevindt zich evenzeer in een maatschappelijk lichaam – de menselijke reproductie is evenzeer een publieke als een individuele aangelegenheid. Dit te ontkennen is individualistisch gewauwel – een Robinnsonade zou Marx zeggen.

    PS Deze aanslag is inderdaad een schandelijk voorbeeld van christelijk geinspireerd terrorisme.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: