Actie tegen homo-discriminatie: indrukken van een aanwezige

Gisteren schreef ik over de actie-oproep van Expreszo tegen wetgeving die het weren van homo- en lesbo-leerlingen en docenten op scholen mogelijk bijdt maken als die van hun seksuele voorkeur blijk geven. Je mag homo zijn, maar niet homo dóén, dat schandalige idee. Expreszo riep homojongeren op om zich ziek te melden en vandaag naar het pein in Den Haag te komen protesteren.

Vanmddag werd ik gebeld door Gábor. Hij had mijn blogstuk gezien, en was vervolgens naar de actie gegaan. Hij deelde zijn indrukken zojuist met me. Volgens hem waren er pakweg vijftig mensen aanwezig. Jongeren natuurlijk, maar ook  politici. Boris van der Ham hield bijvoorbeeld een toespraak, er was ook een VVD-er. Er was veel pers aanwezig.

Links – zichtbaar activistisch links, autonomen of wat ook – was er niet, asfgezie van steunverklaringen van  linkse partijen. Gabor is in discussie gegaan met politici en met de aanwezige COC-voorzitter over hoe liberale politici deze zaak “kapen”.  Gabor vertelde vertelde ook  een groepje leerlingen van één school, het Rdolf Steiner College. Die waren samen naar de actie gekomen, na ruzie met de directeur die de briefjes waarop ze hu ziekmelding hadden aaangegeven had verscheurd.

Tot zo ver de indrukken van Gábor, die ik heel hartelijk dank voor het doorgeven ervan. Wellicht kom ik binnenkort op dingen die hij aansnijdt terug. Nu lijkt het me echter het beste om zij impressies zonder verdere analyses van mij kant te delen.

Geef een reactie

