Kerst 2010

Zo, dat was dan kerst 2010. Hebben we het allemaal overleefd? Ik vraag dat niet zomaar, onderzoek heeft uitgewezen dat de twee weken  die met kerst beginnen een sterk verhoogd sterftecijfer te zien geven, althans in de VS. Vooral eerste kerstdag springt er uit. Het aantal mensen dat op weg naar het ziekenhuis overlijdt is dan bijvoorbeeld opvallend hoog, evenals het aantal mensen dat in het ziekenhuis alsnog sterft. Op tweede kerstdag is het ook goed raak in dit opzicht.

Waar al die mensen precies aan dood gaan wordt uit het betreffende Amerikaanse onderzoek niet duidelijk. Maar ik kan me er iets bij voorstellen: de kloof tussen gehypede gezelligheidsverwachting wordt mensen fataal, mensen die , al oververmoeid, onder hoge tijdsdruk alles nog moeten regelen voor het ‘gezellig’ wordt, bezwijken aan stress, hartklachten, verkeersongelukken en weet ik wat; eenmaal op de feestplek aangekomen luidt een ‘dan is het nú gezellig, ja?!’ de zoveelste familieruzie of erger in – en artsen en verplegenden die de rotzooi mogen helpen opruimen zijn tegen het eind van het jaar ongetwijfeld ook aan hun eind en dus niet meer op hun best. Tel uit je dodencijfers. En het is nog te vroeg om opgelucht adem te halen trouwens: nieuwjaarsdag, ook zo’n hoogtepunt van stress en gelukzaligheid, springt er wat dit betreft ook uit. Zullen jullie allemaal voorzichtig zijn met jezelf en elkaar?

Kerst blinkt altijd uit vanwege de vrijwel perverse absurditeiten die dit seizoen van vrede en goede wil meebrengt. Zo was er het bericht van de kerstboom in, jawel, Aboe Dhabi, in de Verenigde Arabische Emiraten dus. Juan Cole, die er over bericht, wijst er al op dat het enigszins merkwaardig is: een bvoom die aan een Christelijk feest is gekoppeld, in een overwegend Islamitisch land. Overigens, voor de fijnproevers in dit soort dingen: kersbomen wortelen in Germaanse natuurgodsdienst, niet in het Christendom; het verschijnsel is in de Christelijke kerstviering als het waren geadopteerd, maar in het oorspronkelijke bijbelse kerstverhaal komt geen kerstboom voor.

Toch oogt het merkwaardig, zo’n boom in een maatschappij waar traditioneel geen kerst wordt gevierd. Maar ja, toerisme, nietwaar? De Allerhoogste God die juist rond kerst zo aanbeden wordt is immers de God van Koop en Verkoop. Daarvoor buigen, als het er op aankomt, ook heel veel vrome aanhangers van het geloof in Allah, Jahweh of God uiteindelijk devoot het hoofd. Kerstbomen in winkelcentra zijn geen christelijk symbool. Kerstbomen zijn een commercieel symbool, en dat overschrijf dt godsdienstige grenzen. Tegen die achtergrond is het niet verbazingwekkend dat de boom plus versiering – juwelen en goud- een slordige 11 mijoen dollar kostte.het hotel waar het onding staat, maakte eerst een vaag soort excuus voor zoveel decadente extravagantie, maar kwam daar weer op terug. En waarom ook niet? Waarom is ene béétje opgeklopte geld- en koopzucht wél okay en een beetje véél opeens niet?

Ja, en dan is er nog de kerstboodschap van Bea. Over de inhoud ga je van mij niets lezen hier. Maar de kop waarmee Trouw het stuk koninklijk proza afficheerde is gewoon de satire voorbij. “Koningin: behandel ander als uw gelijke”. Zoiets verdient toch hoongelach, heeft de redactie van Trouw dat zelf niet door? Mijn antwoord aan de majesteit: mevrouw, het zou beter zijn als wij u als onze gelijke zouden behandelen. Maar is erfelijk koningschap met die gelijkheid zelf niet principieel in strijd? U zult er dan wel geen bezwaar tegen hebben dat wij die kroon van uw hoofd verwijderen, u in een flat in Tilburg-Noord huuisvesten, en uw paleis ter beschikking stellen van verdreven krakers en andere daklozen? Het zijn zomaar wat vragen hoor, om in de laatste dagen van dit jaar eens over na te denken.

7 Responses to Kerst 2010

  1. GoatofMendes schreef:

    Valt allemaal wel mee, Pé…1e Kerstdag zit ik altijd bij Theo,2e bij Tiny en Lau. Tijd van mijn leven!

  2. Tod schreef:

    IK wil hierbij mijn medeleven tonen aan de arbeider die op de postkamer van de Zwitserse ambassade werkt en met kerst zijn hand is kwijtgeraakt tijdens het openen van een bompakketje die is gestuurd door een laffe anarchist.

  3. GoatofMendes schreef:

    @Tod: Idem. Een schanddaad.
    @DeR.R.: Aah, je hebt een stalker! Dus toch een echte BN’er nu? Don’t worry, je hoort er nu helemaal bij. En ik hing al aan je lippen, hehe (niet bezwijken onder de druk “jevelligs”!).
    Maar effe serieus…blijkbaar verlangt “je publiek” naar een kritisch blogje over individueel terrorisme. HEY HO, LET’S GO!

  4. Tod schreef:

    Liever geen kritisch stukje van Rooieravotr over individueel terrorisme want dat gaat aldus;

    Wij distantieren ons van deze bompakketjes waarbij onschuldigen het slachtoffer zijn,….maaar…..maar…blabla bla anarchistisch geleuter.
    Conclusie; goeie actie van de Griekse anarchisten. Jammer van die proleet, maar zonder bloed geen overwinning.

    Dus laat Peter Storm aub maar lekker beuzelen over de studentenstrijd en dromen van Daniel Marc Cohn-Bandit, maar aub liever niet over individueel terrorisme.

  5. Jelle schreef:

    Beste Tod (vast extreem-rechts, maar dan voor de anderen die meelezen):

    Ik praat niet voor Peter. Maar eenieder die ik ken die anarchistische idealen onderschrijft (niet slechts in retoriek maar daad) distantieert zich van dergelijke acties. Full stop.

    • Jelle schreef:

      Peter, er staat nog steeds dat mijn reactie “in afwachting van moderatie” is. Is dit een foutje, zie ik dit alleen, of staat het bericht nog niet op je site. In dat geval hier nogmaals:

      Beste Tod (vast extreem-rechts, maar dan voor de anderen die meelezen):

      Ik praat niet voor Peter. Maar eenieder die ik ken die anarchistische idealen onderschrijft (niet slechts in retoriek maar daad) distantieert zich van dergelijke acties. Full stop.

  6. GoatofMendes schreef:

    @Tod:
    Je hebt blijkbaar alle antwoorden (nou ja, antwoorden…) al klaar voordat er wat gezegd is. Heb je een glazen bol? Of ben je ’t opperwezen her/him/itself (in dat geval zou ik me deemoedig in ’t stof moeten werpen en mijn agnosticisme drastisch moeten bijstellen… heil Tod!)? LET DA BROTHER SPEAK, MAN!

    (p.s.: Tegen gezonde discussie is natuurlijk niks. Ook niet als ’t fel is. Maar wat zit je je zowiezo hier zo te irriteren? Als je ’t blijkbaar nergens mee eens bent lijkt me dat echt verloren tijd, Tod. Onverenigbaarheid van opvattingen noemen ze dat. Er zijn nog miljoenen andere blogs waar je waarschijnlijk beter je gram kan halen. Of laat een keertje lekker de hond uit! Life’s too short for this, stranger…en daarbij ben IK Peter’s stalker al, haha!)

Geef een reactie

