Actiepoging in regen verstoord door politiegezeur

donderdag 14 juli

Hahaha, wat een vertoning, deze avond op de Heuvel in Tilburg op het pleinprotest van vandaag. Twee gealarmeerde politieagenten. Met een lading dreigementen. Regen, veel druppels regen. En toch nog vier actievoerders. Echt actie is er nauwelijks gevoerd, ik heb vijf pamfletten uitgedeeld, en wat pamfletten meegegeven aan de andere drie ter verdere verspreiding, zodat… de volgende actie iets groter wordt.

Wat die politie kwam doen? De twee agenten – Vader en  Moeder, noem ik ze – spraken me aan toen ik nog alleen  stond, met mijn tas met  actiespul en gitaar op de rug. Ze spraken me aan, met mijn achternaam, hetgeen ik al enigszins creepy vond. Ze vertelden me dat de actie niet aangemeld was, en dat de gemeente en de politie dat niet leuk vonden. Ik zei dat ik ook wel eens iets niet zo leuk vind. Moeder agent zei dat ik het de volgende keer echt aan moest melden, en herhaalde dat eindeloos. Ik maakte duidelijk dat ik het nogal belachelijk vond, en vroeg ook nog hoe het zou overkomen als morgen in de krant zou staan dat er iemand was aangehouden op de Heuvel vanwege het proberen te houden van een actie… Het hiep niet, Moeder bleef herhalen, en Vader stond erbij en bevestigde af en toe Moeders wil, die hier duidelijk Wet was.

De agenten repten ook nog van toestemming vragen maar dara trapte ik al helemaal niet in. Een meldngsplicht is conform de geldende – weliswaar absurde en onaanvaardbare – regels, maar toestemming vooraf is zelfs volgens die regels niet vereist. Die meldingsplicht – zo maakte ik duidelijk – is trouwens ook in strijd met de Grondwet. Niet dat die Grondwet maatgevend is voor mij, maar het document zou wel maatevend moeten zijn voor de handhavers van de grondwettelijke orde. Ik vind het sowieso een principezaak dat je actie mag voeren zonder dat tevoren te hoeven . Maar met principes, zo maakte Moeder duidelijk, had de politie niets te maken. Dat weten we dan ook weer.

Terwijl deze aanfluiting op gang was gekomen, kwamen twee andere actievoerders langs. We herkenden elkaar, maar ze liepen slim genoeg even door. De politie zei dat ze deze twee mensen ook bij eeen eerdere soortgelijke actie hadden gezien. Ze vroegen mijn ID, dat ik niet bij me had, en schreven bij gebrek daaraan naam en gegevens op. Ik vond het, gezien de krachtsverhoudingen, niet slim om dát te weigeren, en het kan me ook niets schelen dat ik hun overvolle bestanden ruimte in beslag neem. Een inbreuk om mijn rechten is zoiets natuurlijk wél, maar het hele bestáán van politie is een inbreuk op mijn rechten.

Ik werd gewaarschuwd: als ik even later actievoerend gezien werd met anderen, zou er op ID gecontroleerd worden en ging men moeilijk doen. Ze wilden me hier niet meer zien. Ik maakte duidelijk dat het mijn recht was om gewoon heen en weer te lopen op de Heuvel, en ook met mensen te praten, of gold er soms een samenscholingsverbod? Dat recht konden ze niet ontkennen, als het maar geen actie was, en de video zag alles. Na de zoveelste waarschuwing liepen ze weg, beleefd groetend.

Daarna kwam er een vierde mede-actevoerder aanrijden, met wie ik even heb gepraat. De  twee eerder langsgekomen medestanders kwamen ook weer aanlopen, we hebben even de toestand besproken, geconcludeerd dathet – gezien de regen en de geringe opkomst – niet zo zinvol was om verder iets  aan actie te doen. Het was geen ID-controle en mogelijke aanhouding waard, onder deze omstandigheden. Helemáál goed voelt het nietmaar het was wel het verstandigste. We bewaren onze krachten voor een volgende ronde.

Die komt er. Op de uitgedeelde flyer staat de aankondiging: donderdag 4 augustus, om 19.00 uur staan we weer op de Heuvel, voor het volgende Pleinprotest. Eerder is zinloos: over acht dagen begint in Tilburg een grote kermis, en de dagen ervoor staat de stad al in het teken van de opbouw ervan, ongetwijfeld ook op en rond de Heuvel. Om nodeloos gedonder te voorkomen, wordt de volgende actie wel even aangemeld. Van toestemming vragen kan natuurlijk geen enkele sprake zijn, maar ik wil de politie ook geen handvat geven om de pleinprotesten in de kiem te smoren op basis van formaliteiten. Een nieuwe Facebook-oproep zal wel volgen. Er is trouwens intussen een Facebook-pagina van initiatiefnemers van de pleinactie van vandaag, die  zich voor de gelegenheid Hard voor Hart noemen: wie hart heeft voor de wereld, en zich daar hard voor maakt, mag zich aangesproken voelen. Als Politiepa en Politiema denken dat ze, al dan niet door regen geholpen, het pleinprotest vanavond de nek om hebben gedraaid, dan vergissen ze zich.

Tot slot: héél hartelijk dank aan de drie anderen die de regen trotseerden en naar de actie kwamen!

3 Responses to Actiepoging in regen verstoord door politiegezeur

  1. Erik van Dongen schreef:

    “Actie” was volgens mij vroeg afgelopen. Ik was rond 19.40 uur op de heuvel, maar kon niets ontdekken. Na een paar rondjes te hebben gelopen op de heuvel, maar snel weer huiswaarts gekeerd. Jammer…

    • peterstorm schreef:

      Ja klopt Erik, het spijt mij ook. Maar uit het verslag begrijp je hopelijk waaróm de paar aanwezigen het na een klein halfuur voor gezien hielden… Als ik wist dat er nog latere komers zouden opduiken zou ik misschien nog wat langer zijn gebleven, maar het zag er naar uit dat de regen eenieder buiten het opgewekt-aanwezige viertal had afgeschrikt. En langer groepsgewijs rondhangen zou hernieuwd politiegezeur – maar dan ernstier – hebben opgeleverd. Wel echt jammer dat we mekaar echt met tien minuutjes tussentijd zijn misgelopen, maar hopelijk een volgende keer beter:)

  2. jojojojojoker schreef:

    Stond in m’n agenda maar dacht spaar de krachten even voor komend weekend en de volgende meeting:
    http://www.vrijebond.nl/tilburg-nacht-van-de-revolutie/#more-1422
    Zie je wel op het podium: http://www.youtube.com/watch?v=HB42O16Sjyw

    …in Tilburg een grote kermis:

    DAT is WEL een goede gelegenheid om te vliegeren, hiero wat voorbeeldjes:
    http://plakkaattraktaat.blogspot.com/2010/07/vliegertjes.html

Geef een reactie

