Tilburg: mini-pleinactie

donderdag 4 augustus

Ach ja, zo gaan die dingen, dat hoort er ook bij. Het pleinprotest afgelopen avond in Tilburgtegen het bezuinigngsbeleid van het kabinet  – de vijfde actie in deze reeks alweer – telde deze keer één actievoerder, ondergetekende. Daar had natuurlijk de vakantie wat mee te maken, en de regen. Eerder op de middag was het nog vrijzonnig en warm, maarbuenradar duidde al op regen in de avond. En ja hoor, rond zessen was het al dreigend-bewolkt. Toen ik de deur uit stapte, viel er al een druppel. Toen ik halverwege was begon het stevig te regenden. En dat hield verder aan. Timing, nietwaar?

Voorbereiding van de actie had ook beter gekund: de Facebook-oproep was wel gelukt, maar ik was er niet meer aan toe gekomen de zaak ook op Indymedia te plaatsen. Maar actievoerenden van eerdere pleinprotesten, en anderen de standaard op de hoogte zijn inmiddels, waren er ook niet. Sommigen van hen zullen ook werkelijk op vakantie zijn geweest, en gelijk hebben ze! Een enkeling is wellicht weggebleven uit teleurstelling de nog erg geringe omvang  en dynamiek van de voorgaande vier acties. De regen deed de rest. Helemaal geen ramp, stug doorgaan is het motto.

Ik had pamfletten gemaakt, een honderdtal. Het overgrote deel daarvan heb ik deze keer gelukkig uit kunnen delen aan voorbijgangers. Ik ben van 19.00 uur tot op de kop af 20.00 uur daarmee doorgegaan. Toen waren ze op dan wel zodanig verregend dat uitdelen niet zo zinnig meer was. En in mijn eentje daar rond blijven hangen, enkel omdat de aankondigng 21.00 als eindtijd noemde, was nu van het goede ruimschoots te veel. Inmddels was ik het in de regen inmiddels ook wel een beetje zat. Maar  juist dat uitdelen van pamfletten – wat drie weken geleden door tussenkomst van agenten al snel moest worden gestaakt – maakt zo’n mini-actie toch wel zinvol en motiverend. Met meer mensen en zichtbare tekenen dat het hier om een protestactie gaat, zet  zoiets wel meer zoden aan de dijk. Daar zal aan gewerkt worden.

De politie hield zich trouwens deze keer op gepaste afstand. Pas na minstens een half uur zag ik een tweetal fietsagenten verderop voorbijkomen, en later nog een keer. Wellicht hadden zij andere bezigheden, wellicht keken ze uit hun ooghoeken ook of zich bij de actie geen ‘wanordelijkheden’ voordeden…  Ik had dinsdag de actie dan ook bij de gemeente aangemeld, en blijkbaar waren de ambtelijke molens er tijdig in geslaagd die informatie te verwerken. Hoe dan ook, ik kon deze keer ongestoord mijn ding doen.

Dat ben ik dus ook volgende week donderdag, wederom vanaf 19.00, wederom op de Heuvel, van plan. Het pamflet bevatte dan ook een oproep voor die volgende pleinactie. Ik hoop dan wel op meer deelnemers, mede via dat jist ook dáárom uitgedeelde pamfletje, maar ook weer via Facebook en deze keer ook weer Indymedia. En daarbij blijft het niet: het is de bedoeling om deze pleinacties wekelijks te doen, elke donderdagavond, tot aan Prinsjesdag, hopelijk met een geleidelijk groeiende deelname en uitstraling. Zo komt hopelijk ook in en vanuit Tilburg een hoorbaarder protest tegen de bezuinigingen op gang.

Geef een reactie

