Occupy komt naar Tilburg!

vrijdag 28 oktober

Morgen gaat Occupy Tilburg van start! Met een manifestatie, creatieve activiteiten, een assemblee om over de verdere gang van zaken te beslissen, en ongetwijfeld allerlei bijdragen van deelnemers.  Nog niet met een actiekamp, daar zie we nog eventjes van af. Maar we zijn op gang. We zullen bijvoorbeeld flyers uitdelen voor 5 november, waarop Occupy Tilburg 2.0 plaatsvindt. Voor die dag circuleert een oproep: Occupy the Netherlands, en in Tilburg doen we daar dus ook aan mee. Maar eerst: morgen!

De voorboden voor morgen zijn niet ongunstig. De oproep is flink verbreid via Facebook-oproep – 61 aaneldingenintussen – en een snelgroeiende Facebook-groep en Twitter, en sinds gisteren ook door het uitdelen van flyers.  Er is aardig wat aandacht in de plaatselijke en regionale media geweest. “Volgende week Occupy-kamperen in Tilburg”, berichtte Tilburg Dichtbij op 23 oktober; dat kamperen is dus inmiddels van de baan, althans voor die datum. “Occupy-protest naar Willemsplein in Tilburg”, aldus het Brabants Dagblad dezelfde avond, direct nadat het persbericht de deur uit was. In dat laatste bericht wordt mij overigens toegedicht dat ik 100 mensen verwachtte; ik kan niet herinneren dat te hebben gezegd, ik noemde het Facebook-aantal – enkele tientallen, op dat moment – en zei dat daar waarschijnlijk nog wel wat bij zou komen.

Maar belangrijker dan de onnauwkeurigheid is toch wel de gretigheid waarmee het nieuws is opgepikt. Ook Omroep Brabant meldde zich snel. Voor een kort radio-interv iewtje, maar ook met een uitnodiging om te spreken in ‘Onder Ons’, een actualiteitenprogramma van deze omroep. Aangezien ik perscontacten doe voor Occupy Tilburg en tijd had, zat ik dus woensdagmiddag in de studio in Son. Het resultaat staat intussen ook op  YouTube, en alhoewel ik doorgaans geen niet-zelfgemaakte video en foto’s plaats, wil ik dit fragment mijn lezeressen en lezers hier toch niet onthouden  Het is weliswaar niet zelfgemaakt maar toch ook een klein beetje wel 🙂 En het blijkt – zo merk ik al uit reacties – geen slechte PR te zijn, en daar was het me om te doen. Komt-ie (artikel gaat verder na de video):

De eerste media-berichten spreken, zoals hierboven bleek, nog van kamperen op het Willemsplein. Dat was wel het oorspronkelijke idee, maar  dat is intussen veranderd. Actievoerders willen iets meer tijd voor voorbereiding, en het voelde beter om het daadwerkelijk opzetten van een actiekamp onderdeel te maken van Occupy The Netherlands op 5 november. Ook bleken een aantal mensen die anders vast mee zouden doen, dit weekend andere  dingen te hebben.

Bij aanmelding bij de gemeente bleek ook nog eens dat kamperen op het Willemsplein niet wordt toegestaan. Op zich is dat nog helemaal geen reden om zoiets dan maar na te laten. Maar één van de argumenten bleek bij navraag valide, geheel los van orde-0en-gezags-kolder. Onder het plein ligt een parkeergarage, en pinnen in het plein jagen kan lekkage bevorderen. Maar toen dit duidelijk werd, hadden Occpyers in Tilburg de beslissing om nog geen initiatief tot het opzetten van tenten te nemen, al genomen, om genoemde eigen redenen. Morgen dus geen tenten. Maar wel actie.

Morgen gaat het dus gebeuren: Tilburg, weer een stad erbij waar mensen gaan Occupyen. Die uitbreiding van Occupy naar steeds meer plaatsen is strategisch belangrijk. Het laat zien dat we nog steeds groeien. Het doorbreekt de neiging naar impasse en routine die onvermijdelijk opkomt als je in een beperkt aantal plaatsen voor onbepaalde tijd actie voert op een bepaalde plek. Het brengt Occupy ook steeds dichter bij steeds meer mensen, geeft een steeds groter deel van de intussen spreekwoordelije 99 procent de mogelijkheid om kennis te maken, steun te bieden, mee te gaan doen. Het is voor heel veel mensen die steun willen bieden immers geen optie om erg vaak naar de kampen in Den Haag en Amsterdam te gaan, hetgeen acties in eigen woonplaats extra belangrijk maakt. Het maakt de positie van kampen die  onder druk van gemeentelijke autoriteiten komen te staan, ook sterker. Daar weten ze dan dat ze niet alleen staan. En gezagsdragers merken dat, zelfs als ze één kamp weg krijgen, ze er twee voor terug krijgen op andere plekken.

Om al dit soort redenen is ook deelname aan Occupy Tilburg belangrijk. Maar ik doe vooral ook gewoon mee omdat het mijn eigen verlangen om met zo veel mogelijk mensen dichtbij huis deze wereld uit handen van het grote geld te rukken en de arrogantie van de macht te breken met die macht zelf, tot uitdrukking brengt. Occupy Tilburg, Occupy Everywhere!

7 Responses to Occupy komt naar Tilburg!

  1. Arnoud van der Staak schreef:

    ik zal er zijn, en ik hoop ook in gesprek te komen met Peter, want ik weet heel veel van wat er werkelijk aan de hand is. ik heb om omstandigheden nog niet in amsterdam of den haag kunnen zijn, maar nu in mijn eigen stad zal ik er zijn. lieve mensen er is in werkelijkheid veel meer aan de hand, ik zal dat zeker tegen peter en andere mensen proberen te vertellen. en ik weet ook wat er de komende maanden gaat gebeuren.

    • peterstorm schreef:

      Ik zit hier en daar wat erover te lezen. Mij valt een totaal gebrek aan verwijzing naar bronnen voor vrijwel al deze info op, plus een aanwijsbaar foutieve weergave van procedures hoe in de VS wetten gemaakt worden. Dit is OF een hoax, of verkeerd begrepen/ verwerkte informatie. Maar dat is een hel voorlopige indruk van ij, ik zoek verder, sta open voor andere info, en kom er op terug.

  2. Julius Jooker schreef:

    goed bezig!

    mensen moeten zelf leren nadenken (buiten de bestaande kaders) in plaats van weer voorgekauwde antwoorden te verwachten.

    inzicht en verandering is en blijft een persoonluk proces.

  3. Dylan schreef:

    @Incy, weet niet wat peter ervan vindt, maar ik schat dat ie t wel met me eens is als ik zeg dat één heel groot probleem in ieder geval is de definitie van niet-essentiele producten. Wie bepaalt dat?

    In principe is een verwarming bijvoorbeeld niet essentieel. Als jij je gewoon goed inpakt met kleren, komt t wel goed toch. En ach, dat je kind wilt voetballen bij een vereniging, tja, dat is helemaal niet essentieel.

    Met andere woorden, leuk leven voor de rijken, óverleven voor de rest.

    No thanks.

    • Incy schreef:

      @Dylan, goeie kritische vragen! We hébben dus vragen! Maar om nu meteen te stellen dat het “een leuk leven voor de rijken is en óverleven voor de rest” vind ik te negatief. Je zet jezelf er meteen mee vast door “de aanname” dat het voor de rest weer op een houtje bijten wordt.

      Zoals je al stelt hébben we vragen:
      – definitie “essentiële-” en “niet-essentiële producten”
      – wie bepaalt dat
      – waaraan wordt het geld besteedt dat aan “niet-essentiële producten” wordt betaald
      – wie bepaalt dat

      Ikzelf denk dat het de burgers zouden moeten zijn die deze vragen gaan beantwoorden > We are the 99%. Dus niet de overheden die (nu) ten dienste staan van (de lobbyisten) van corporaties = marktwerking voor die corporaties en niet ten gunste van de burgers.
      Dus een “denk-tank” van burgers uit alle gelederen die spreken namens de burgers;
      Volledige openheid van deze bijeenkomsten;
      Inspraak van de burgers;
      Een overheid die ten dienste staat van de burger;
      Volledige openheid van de overheid;
      Besluiten op basis van consensus;
      Flexibele besluitvorming, zowel op korte-, middellange- en lange termijn.

      Als volgens de wet Nesara alle schulden worden kwijtgescholden, een munteenheid op basis van een edelmetaal, de inkomstenbelasting wordt afgeschaft, dan zijn we er al een heel eind, lijkt me. (Ik weet dat de wet nog véél meer inhoud…). En dan zijn we er natuurlijk nog niet: goede! voeding, goede! zorg en goede! scholing, goede! enz. Maar we kunnen hiermee een start maken om het huidige systeem af te sluiten en een nieuwe te beginnen.

  4. sjors schreef:

    Een aantal jaren geleden waren top verdieners in Nederland trots op dat ze meer belastingen betalen. Onder Balkende 1 en 2 zijn de rijken, graaiers geworden en zijn niet meer trots op dat ze meer belasting mogen betalen. Wij 99% betalen nu voor de rijken, de zorg, onderwijs, wordt uitgekleed, langer door werken dan 65 jaar ooit breekpunt voor de PVV, geven ze nog de zelfde dag weg na de verkiezingen als dat geen kiezers bedrog is. banken die gered moeten worden, speculanten en of beleggers die gered moeten worden door de belasting betaler,die niet het risico nemen voor hun gokken. De kapitaal vluchters die voor een 1\2 procent meer rente in Ijsland hun geld verbergen voor de fiscus, hebben we moeten redden. Dit soort graaiers komt me de neus uit. Laat de crises door hen zelf maar betalen, zij zijn de veroorzakers van alle ellende. Laat hun maar op de blaren zitten. Nu zijn wij aan de beurt, wij zijn 99%!!!!!!!!!!!

Geef een reactie

