Occupy Tilburg goed op gang

zaterdag 29 oktober

Occupy Tilburg leeft en is op gang. Afgelopen middag was de aftrap, en die was bescheiden maar beslist goed. In totaal hebben zeker zestig mensen op één of andere manier deelgenomen. Met goede moed gaan we naar volgende week, zelfde tijd, zelfde plaats. Maar dan willen we vanaf die plaats in demonstratieve optocht naar een plek om daadwerkelijk een actiekampt op te zetten. Maar ik loop op de zaken vooruit. Eerst een verslagje van vandaag.

Bij aankomst bleek ik de tweede deelnemer, en het was pakweg tien voor twaalf . Lichte spanning, maar kort erna waren het er al vijf, en tussen twaalf uur en half één waren we met vijftien tot twintig mensen. Dat groeide aan tot een groep van rond de veertig. Later gingen er daarvan mensen weg, maar er waren ook redelijk watmensen die zich pas achterin de middag aansloten. In totaal zullen er zeker zestig mensen zijn geweest. Ik vond dat, vor een actie die pas tien dagen loopt, helemaal niet slecht.

Interessant was de samenstelling van de groep. Ik zag bekenden uit het actiewereldje in Tilburg, maar relatief weinig. Ik zag veel mensen die ikniet eerder had gezien in zulk verband. Relatief veel wat oudere mensen, vooral aanvankelijk waren die in de meerderheid. Jongere mensen kwamen later erbij. Nogal wat mensen, zo bleek uit gesprekjes, waren voor het eerst van hun leven in actie, een patroon dat we in heel het Occcupy-verschijnsel keer op keer zien, en wat de hele Occupy-beweging zo buitengewoon verfrissend maakt, juist ook voor oude actieknarren als ik. Ik zag relatief veel vrouwen, waaronder ook die een stevige taak inhet vervolg op zich namen. Ook dat is een teken van kracht. Zwakke plek ik nog wel de samenstelling qua herkomst: zoals een emde-actievoerster zei: “weinig kleur”, vrijwel allemaal áutochtone Nederl’landers zoals dat afschuwelijke woord luidt.

Mensen hadden verschillende achtergronden. Er waren mensen van Weldaad, een groepering waar ikbij betrokken ben, waravan meer mensen meehelpen in Occupy en waarvan op de website ook flink ndacht aan het initiatief had gegeven. Ik sprak iemand van Rood, de jongerengroep van de SP. Iemand deelde flyers van Transition Towns uit. Deel van de manifestatiewas een infrmatietafel, waar flyers lagen van Weldaad, de Vrije Bond en Occupy zelf, naast ook de Crisis-Voorbij-krant en een eerder nummer van Klasse!, en posters van het 2dH5-festival dat binnenkort nder de leus “Kapitalisme Crasht” in Amsterdam wordt gehouden. De donatiepot die we er ook hadden geplaatst, was aan het eind van de middag aardig gevuld, van de Crisis-Voorbij-kranten waren nauwelijks nog exemplaren over, en het handjevol Vrije-Bondsflyers was ook weg. Ook van ‘Tekens’, het handgemaakte magazine van Weldaad, waren veel exemplaren meegenomen: 16, begreep ik. Goede signalen: kritische meningsvorming leeft, en de actie is mensen kennelijk iets waard. Een drietal mensen waren uit Eindhoven s gekomen om steun te betuigen. Dat soort ogenschijnlijk kleine dingen verwarmen het hart.

De actie zelf had verschilldende onderdelen. Enkele mensen zijn flink bezig geweest me het beschilderen van kartonnen borden met leuzen, en aan het eindvan de middag hingen er ook aardig wat balnnen met tekstjes die gedurende de actie waren vervaardigd. Er was een pallet dat als mini-podiumpje dienst deed. Daarop kon een ieder die wat kwijt wilde, dat doen. Diverse mensen namen het woord. Over de machtige elite en de rest die onder het juk ervan leefde, over allerlei wantoestanden die daarvan het gevolg waren, van ellende op allerlei vlak die daar hetgevlg van was. Ik kaartte Mauro aan, de jongen die – tegen de wil van een flink deel van de 99 procent in – het land dreigt uit te moeten, en ook de de nervositeit van machthebbers die bleek ui het grove politiegeweld tegen Occupy Oakland en het gezeur van burgemeester Van der laan rond Occupy Amsterdam. Ik hoorde wel dingen die me niet aanspraken, en bij het noemen van volgens één van de actieveders de twee machtigste families – de Rothschilds en de Rockefellers – kreeg ik acuut kromme tenen: niet alleen conspiracy-talk, maar ook nog duidelijk aan naam herkenbare herkomst en achtergrond van de vermeende oppersamenzweerders. Die kant moeten we wat mij betreft niet op. Maar het tegelijk is het ook logisch dat bij een beweging van de onze – pril en veelvormig – er ook veel, soms onderling tegenstrijdige, geluiden naar boven komen. Daar komen, mits we open en kritisch blijven ook naar mekaar toe, wel uit.

Iemand wees er met nadruk op hoe belangrijk het was ons niet te laten uitspelen tussen mensen van Nederlandse en bijvoorbeeld Roemeense afkomst, mensen die tegen een lager loon ingezet worden door ondernemers. Zelf wees ik erop hoe zelfs in kleine dingen de macht van het geld de vrijheid van mensen inperkte. Flyers uitdelen in de binnenstad: mag niet, want dan klagen winkelende mensen en lop-en snel door zodat inkeliers omzet mislopen. En zelfs het houden van een manifestatie kost geld: voor het papierwerk dat de gemeente doet nadat je zoiets volgens voorschrift ahebt aangemeldt, brengt die gemeente 6,20 aan leges in rekening. Niet veel. Maar het hele idee dat uitoefening van je demonstratierecht slechts tegen betaling kan is natuurlijk een beetje ziek. Overigens is één van ons met flyers naar de Heuvelstraat, binnen de No Flyer-Zone gegaan, en daar toch, ongehinderd door het gezag, flink flyers uit lopen delen. Naar zijn eigen zeggen reageerde het publiek positief.

Eindeloos klokkenspel van de kerk vlakbij ledde tot nogal wat schampere opmerkingen en wat irritatie: echt makkelijk was praten en je verstaanbaar maken niet,en degene die ene megafoon had toegezegd, was klaarblijkelijk verhinderd. Later in de middag hebben enkele tientallen van ons een zogeheten assemblee gehouden, een vergadering van de actievoerders waarin over de gang van zaker is beslist. Dat deden we op basis van consensus: pas beslissen als iedereen zich er in kan vinden en niemand zodanig bezwaar heeft dat die faliekant tegen is. Daarvoor zijn eerst diverse handgebaren uitgelegd, een soort van teken-taal, met in de lucht wapperende handen als teken van instemming, een vuist omhoog als tegen van blokkade/ veto, en nog wel meer. Dat was voor de meesten nieuw en onwennig, maar mensen deden opgewekt, soms nog wat lacherig maar vooral toch zeer betrokken, mee.

Zo hebben we, geduldig vergaderend in de open lucht, locaties voor een actiekampt verameld, de geschiktheid ervan besproken en een handvol ervan overgehouden. Komende week komt er contact met de gemeente, en dan wrdt duidelijk welke het uiteindelijk wordt. Ook verdere plannen zijn op de assemblee gesmeed, taken verdeeld en dergelijke. Het gaat neerkomen op: verzamelen op het Willemsplein om 12.00 uur; daar weer een assemblee houden om de belangrijkste dingen te bespreken; en dan om 15.00 in demonstratieve optocht naar de plaats van het actiekamp dan dan daadwerkelijk wordt opgezet. En dan zien we verder…

De assemblee duurde pakweg een uur. Dit werken met assemblees en consensus is een beslissingsvorm die in heel de Occupy-beweging, maar bijvoorbeeld ook al door de Indignados en Spanje eerder dit jaar, wordt gehanteerd. Het is directe democratie in actie, met een duidelijk anarchistische strekking. Precies dit soort dingen maken Occupy, ook als het zich helemaal niet radicaal manifesteert wua actievorm en huding naar het gezag toch enorm revolutionair qua strekking. Het is zo anders dan een actie die van A tot Z door ‘de organisatie’is uitgedacht en vormgegeven. We willen de greep op de wereld in handen van rechsttreeks betrokkenen. Dus is het logisch datwe ook de grepe op onze eigen acties in handen van de deelnemers eraan willen hebben. Ook dát is Echte Democratie Nu.

Na de assemblee is er flink onderling ennisgemaakt, gepraat, verder geaan met de borden en ballnnen. Zelf heb ik toen de gitaar maar eens ter hand genomen en zo’n drie kwartier liiedjes gezongen en dergelijke. Daarna nog wat nagepraat, helpen met het inpakken, resterende flyers meegegeven aan mensen, en zo tussen half zes en zes uur was de actie afgelopen. Uit de gesprekjes die ik aan de staart van de actie had, maakte ik op dat in ieder geval deelnemers zelf er een goed gevoel over hadden en veel zin hebben in de volgende ronde.

Thuisgekomen keek ik maar eens even naar de media-berichtgevig over Occupy Tilburg. Omroep Brabant had een stukje waarin het aantal van 35 mensen werd genoemd. Een foto erbij met maar één demonstrant was van een neerbuigend onderschrift voorzien: “De actievoerder in Tilburg”[opmerking 31 oktober 13.17: inmiddels is de foto daar vervangen door een plaatje waar je een echt een groep actievoerders ziet; mooie verbetering] De man van –  meen ik – die omroep die mij interviewde wilde me ook steesds in de hoek praten, zo van ‘jullie slagen er niet eens in een tentenkamp op te zetten’. Het Brabants Dagblad was positiever, liet op een foto een flinke groep zien, en noemde ook een aantal van vijftig actievoerders. Het is aan ons, actievoerders en komende actievoerders, om dwars door de schamperheid van media heen te breken, stug door te gaan en Occupy Tilburg verder, breder en steviger uit te bouwen. Volgende week weer – en dan als het even kan mét actiekamp!

Opm. 31 oktober, 13.18: aanvulling in tekst aangebracht, aangegeven in [cursief]

3 Responses to Occupy Tilburg goed op gang

  1. Dylan schreef:

    hey peter! leuk om te lezen 🙂

    Vandaag was er ook zelfs een heuse Occupy Sittard! 😀

    Aantal mensen rond de 10, allemaal plaatselijke jeugd waarvan ik blij verrast was een aantal al eens tegen te zijn gekomen bij het uitgaan (de oudste 2 schat ik midden 20 maar dat was echt een uitschieter), allemaal volgens mij ook nog nooit actie gevoerd, ook overigens allemaal ‘autochtoon’. Het was vooral erg gezellig, veel slap geluld maar af en toe ook serieus. Rond de 300 flyers uitgedeeld schat ik, wat borden gemaakt waaronder ‘Occupy Sittard’, ‘Dit systeem is het probleem’, ‘Niet links Niet Rechts Maar spuugzat!’. Ook balonnetjes opgehangen met daarop ‘occupy sittard’ en een enkele leus. Daarnaast heb ik nog een klein aantal liedjes gespeeld op mijn 5-snarige gitaar (de gitaar die ik in sittard heb liggen bleek de E-snaar te missen, ach :P). Er zijn wat contactgegevens uitgewisseld en vorige week is er weer een Occupy Sittard! Helaas zit ik zelf dan weer in amsterdam, maar ach, daar valt ook genoeg te occupy-en 😉

  2. Liselore schreef:

    Hoi Peter,

    Ik ben het eerlijk gezegd helemaal met je eens over de conspiracy theorieën. Laat dat vooral geen duidelijk speerpunt van de Occupy beweging worden, want dat is een open doel voor pers die ons belachelijk wil maken (die foto die gisteren gepubliceerd is, is daar een duidelijk voorbeeld van). Met alle respect voor de mensen die hier geloof in hebben (in een aantal gevallen hoor ik daar ook bij, maar dat terzijde), laten we het houden bij duidelijkheid: einde aan de hebzucht. Eerlijkheid en gelijkheid.
    Ik heb trouwens mijn oranje megafoon al klaarliggen voor volgende week, ik zorg ook nog voor extra batterijen. Laat die klokken maar luiden, we galmen er vanaf nu gewoon overheen! 🙂

    Groeten,

    Liselore

Geef een reactie

